Justin Capra- un mare inventator roman vizionar


Justin Capră,  un mare inventator roman vizionar


Cunoscut mai mult în străinătate şi mai puţin în România, inginerul Justin Capră, un om de o deosebită modestie, şi-a dedicat întreaga viaţă cercetarii.
S-a născut la 22 februarie 1933 în satul Măgureni – Prahova. A făcut şcoala primară în comuna natală. În copilărie, în timp ce ceilalţi se jucau, el construia jucării mecanice şi sănii cu elice. A urmat liceul la Câmpina şi apoi şcoala superioară de ofiţeri mecanici de aviaţie, făcând parte din Escadrila 206 vânătoare Otopeni.

La intrebarea unui reporter:”Cum aţi devenit inventator?”, Justin Capră răspunse: ”Am fost împins spre creaţia inginerească, după opinia mea, de angoasa, lehamitea de cotidian şi nevoia de optimizare, ca factor de progres.”

Îşi începe cariera de inventator în timpul liceului, construind un motor cu comandă vocală. La o simplă comandă verbală «Porneste!» motorul, huruind, se punea în mişcare. La comanda «Opreşte!» motorul se oprea.
În anul 1950, la doar 17 ani, realizează un bob, cu noutăţi în ce priveşte suspensia şi direcţia, în 1955, construieşte automobilul VIRGILIUS cu două roţi, prima invenţie omologată ca atare; echipat cu un motor de avion, de 105 CP, vehiculul atingea 300 km/ora şi cântărea 250 kg.
În 1956 realizează prima versiune a rucsacului zburător. Aparatul portativ pentru zbor individual a fost brevetat 4 ani mai târziu, în 1958.
În  1968, realizează un aparat de zbor performant, o aerodină cu decolare şi aterizare verticală, viteza maximă 300 km/h, viteza de croazieră 250 km/h, plafon 4000 m. În aceeaşi perioadă, 1966-1968, construieşte un aparat de zbor individual, cu azot lichid. Este testat cu succes.
Elicopterul” fără elice, fără aripi şi fără jet este  un „elicopter portativ pentru juniori” (are greutatea proprie de doar 30 kg).
Între automobilele create de inventator se află şi „Soleta Fcea mai mică maşină din lume, cu un consum redus de benzină, în care de altfel a fost adesea văzut pe drumurile ţării; din seria Soleta a creat mai multe prototipuri, diferite între ele prin greutate, viteză maximă şi consumul de benzină la suta de kilometri.
Prin anii ’70, a imaginat şi o masină nepoluantă, fără volan şi fără pedalier, comenzile făcându-se de la un buton aşezat pe carcasa fotoliului. Din această serie, modelul SARMIS EM 4K, cu o greutate proprie de 140 kg şi greutatea acumulatorilor de 180 kg, atingea pe drum drept o viteza de 60 km/h.
La Muzeul tehnic din Bucuresti, se putea admira, pană prin anii ’90, un electroscuter – motoreta electrică OROLES ES 5, cu o greutate de 65 kg, greutatea sursei 70 kg, viteza medie 27 km/h si o autonomie (până la reîncărcarea bateriei) de 90 de kilometri.
La Târgul Inventika din 2008 a fost prezentat “Troty” un triciclu pliabil cu motor electric integrat în butucul roţii de direcţie, care este răspunsul imaginat de autor la problemele de trafic urban. Vehiculul se înclină la viraje în mod natural, iar la staţionare blochează puntea spate. Are o viteză maximă de 28km/h şi o autonomie de 50 km, fiind prevăzut cu un accumulator care se încarcă de la orice prize de 220 V. Greutatea proprie cu tot cu accumulator este de 30 kg, iar sarcina utilă de 80 kg.
Automobilul hibrid “Oblio 3C” a fost vedeta Salonului Inventika, premiat cu Eco-Prize de Federaţia Internatională a Asociaţiilor de Inventatori.
Între scuter şi maşină, cu motor integrat în roată, automobilul funcţionează pe bază de curent electric, în loc de combustibil. Bateriile din dotare se încarcă de la priză prin intermediul unui acumulator. Nu necesită permis de conducere,  poate atinge o viteză de până la 30 km/h şi are o autonomie de 80-100 km.

Acestea sunt doar câteva din cele 114 lucrări practice, dintre care 77 de  invenţii brevetate.

Pentru meritele sale a primit ordinul "Pentru Merit Stiintific",  Gradul de cavaler”, medalii de aur la Saloanele de Invenţii de la Geneva, Bruxeless, Iaşi, Timişoara, Bucureşti, premiul Federatiei Internationalea Asociaţiilor de Inventatori-IFIA “ ECO-PRIZE” 2008,  premiul “Fundaţiei Dan Voiculescu” - 2008 pentru contribuţia pe care a avut-o la schimbarea în bine a  Imaginii Romaniei în lume.

Majoritatea prototipurilor le-a construit singur, în casa sa modestă din Baloteşti.  În atelierul de la Filipeşti, se pot admira pe un panou imens aproape toate realizarile şi momentele importante din viaţa sa.